طرح تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری (سفر یادگیری) با رویکرد توانمندسازی معلمان :‌سین سفر

سفر یادگیری : س: سنجش     ف: فناوری      ر: روش های نوین تدریس

 

سین سفر

الف) سنجش و ارزشیابی

  1. سنجش آغازین (تشخیصی): در آغاز یک واحد یا درس آموزشی، به منظور سنجش سطح موجود دانش، مهارت، علایق و نگرش فراگیران انجام می‌شود. این نوع سنجش به معلمان امکان می‌دهد تا هدف‌های یادگیری واقع‌بینانه اما چالش‌برانگیز را تنظیم و تجارب آموزشی مناسب را طراحی کنند.
  2. سنجش تکوینی: سنجش تکوینی به عنوان یک فرآیند یاددهی و یادگیری، با هدف ارزیابی و بهبود پیشرفت یادگیری دانش‌آموزان به طور مداوم در کلاس درس انجام می‌شود. سنجش تکوینی به معلم کمک می‌کند تا رشد فردی دانش‌آموزان را از طریق فعالیت‌هایی که با هدف بهبود فرآیند تدریس برنامه‌ریزی می‌شود، شناسایی کند.
  3. سنجش تکمیلی (پایانی): در پایان ارائه واحد یا نیمسال آموزشی به منظور تعیین کردن کمیت و کیفیت نهایی میزان دستیابی فراگیر به اهداف تعیین شده و میزان موفقیت برنامه آموزشی یا هر دو، صورت می‌پذیرد. در این نوع سنجش، عملکرد جمع‌بندی و اطلاعات لازم برای نمره‌گذاری و تعیین میزان دستیابی به هدف‌ها، مقاصد و بازده‌های مورد انتظار فراهم می‌آید. قضاوت‌های به عمل آمده در مورد میزان کسب موفقیت فراگیر، در اختیار افراد ذینفع قرار داده می‌شود.
  4. طراحی سؤالات مفهومی و عملکردی: به سوالاتی مفهومی گفته می شود که با چالش کشاندن مفاهیم آموزش داده شده بطور فعال به دیدگاه‌های متفاوتی از آن مفهوم برسد. به عبارت دیگر، سوال مفهومی باید بتواند مفهوم آموزش داده شده توسط معلم که به صورت همگرا است را به دیدگاه‌های واگرا تغییر دهد. به طور کلی در سوالات مفهومی سطوح بالای حیطه شناختی مطرح است. آزمون عملکردی نیز برخلاف سایر آزمون‌هایی که بر مبنای حفظ اطلاعات است، بر روی توانایی‌های عملی، حل مسئله و کاربرد موارد آموزش دیده دانش‌آموزان تمرکز داشته و باعث استعدادیابی و پرورش مهارت‌های دانش‌آموزان می‌شود.
  5. بازخورد: بازخورد نوعی اطلاعات است که متناسب با عملکرد یادگیرندگان ارائه می‌شود. بازخورد به منظور جهت‌دهی یا تمرکز مجدد تلاش‌ها و فعالیت‌های دانش‌آموزان به سمت یک هدف خاص، ارتباطی بین تلاش‌ها و نتایج کسب شده برقرار می‌کند. بازخورد می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی منتقل شود، یا می‌توان آن را از طریق ارزیابی یا بسترهای دیجیتال ارائه کرد.
  6. بازخورد از همتا: یا بازخورد همسالان، یکی از انواع بازخورد است که نسبت به بازخورد معلم از انفعال کمتری برخوردار است زیرا در بازخورد همسالان، دانش‌آموزان علاوه بر دریافت بازخورد، باید کار دیگران را نیز ارزیابی کنند.
  7. ارائه آموخته‌ها توسط دانش‌آموزان: منظور از ارائه این است که دانش‌آموز دستاوردهای میانی یا نهایی خود از سیر و سفر یادگیری را نمایش دهد و به مؤثرترین شکل ممکن در اختیار دیگران بگذارد. ارائه آموخته‌ها به وسیله دانش‌آموز در سطح مدرسه، هم از نظر روش و هم از نظر هدف دارای اهمیت ویژه است و موجب احیای فرآیند آموزش و عینیت‌بخشی به هدف یادگیری می‌شود و محیط یادگیری باید از جنبه‌های مختلف به فضای حامی ارائه، یاری رساند. ارائه فعالیتی است که از ترکیب مهارت‌های مختلف دانش‌آموزان به وجود می‌آید و بستری است برای اینکه آنها بتوانند استعدادهای نهفته خود را آشکار سازند. همچنین ارائه می‌تواند تضمینی برای یادگیری باشد و مهمترین ابزار ارزشیابی یادگیری محسوب می‌شود.
  8. تکلیف (فعالیت‌های خارج از کلاس): نکته‌ای که در این باب خیلی مهم است، توجه به فعالیت‌های بیرون از کلاس است. معلم نباید در طراحی خود فقط به درون کلاس بیاندیشد بلکه باید مسیری را برای ادامه یادگیری در بیرون کلاس ترسیم کند در عین حالی که دقیقاً به سناریوی داخل کلاس مربوط می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *